Maak kennis met Dries Koekelkoren

Dries Koekelkoren is een Belgische ex-beachvolleyballer en kersvers beachvolleybalcoördinator bij TopVolleyBelgium maar ook voortaan Geberit-ambassadeur. Hij is het nieuw gezicht van de Geberit AquaClean campagne. Met het Nationaal team Koekelkoren - van Walle won hij maar liefst vijf keer het Belgisch kampioenschap beachvolleybal en eindigde hij vierde op het Europees kampioenschap in 2017.

Dat reinigen met water veel voordelen heeft, weet Dries, als beachvolleyballer, maar al te goed. Hij is een fervent voorstander van het reinigen met water en een grote fan van het principe van douche-wc.

Dries begon zijn carrière als zaalvolleyballer. In 2015 maakte hij de overstap naar beachvolleybal. Geen eenvoudige keuze want op dat moment was er nog geen professioneel kader voor beachvolleybal in België en stond de federatie zelf nog wat weigerachtig tegenover de sport. Eind 2021 kondigde Dries zijn sportief pensioen aan, maar hij blijft actief in de federatie als Beachvolleybalcoördinator.

Behalve beachvolleybal bekender maken, wil hij ook meer trainers opleiden, nieuwe clubs openen en kinderen op school inspireren. Die laatste functie combineert hij vanaf nu ook met het verhaal van Geberit en belang van persoonlijke hygiëne.

INTERVIEW

Hoe zou jij jezelf voorstellen?

“Wat mij misschien wel het meest typeert, is dat ik een bezige bij ben. Ik ben graag met verschillende zaken bezig en die probeer ik onderling met elkaar te linken, om ze zo te versterken. Dat is een eigenschap die ik al van kinds af aan meeheb. Tijdens mijn studentenperiode leefde ik bijvoorbeeld lang in een driehoek: ik vertrok ’s ochtends thuis om naar school te gaan. In de namiddag ging ik trainen om nadien terug naar huis te keren, en dat iedere dag opnieuw. Dat ik maar best een diploma zou halen, maakten mijn ouders al snel duidelijk. Mijn studie als Industrieel Ingenieur combineren met topsport, was niet altijd evident. Je moet goed kunnen plannen en organiseren.”

Je hebt je opleiding succesvol afgerond. Wat deed je nadien?

“Na mijn studies ben ik in 2015 fulltime professioneel beachvolleyballer geworden. Ook toen was ik niet het type persoon dat alleen maar daarmee bezig was. Meestal trainde ik twee uur in de voormiddag en twee uur in de namiddag. En op toernooien spendeerde ik veel tijd op een hotelkamer om te rusten. Spelers grijpen dan gemakkelijk naar de PlayStation of Netflix, maar dat interesseert mij niet. Ik ging op zoek naar manieren om mijn tijd anders, en naar mijn gevoel nuttiger, in te delen. Zo studeerde ik nog bij en hield ik mij in die periode al bezig met de ontwikkeling van beachvolleybal in België. Met het idee: als ik ooit stop als speler, bouw ik het verder uit. Je merkt het, ik houd niet van stilzitten.”

Was het nodig om beachvolleybal in die periode een duwtje in de rug te geven?

“We hebben in België een sterke indoorvolleybal-cultuur, voornamelijk omdat onze nationale ploegen al jaren goed presteren op grote toernooien. Bij beachvolleybal is dat nog niet het geval. In ons land zie je vaak dat beachvolleyballers eerst zaalvolleyballers waren. Al is dat de laatste jaren wel wat aan het veranderen. Sinds beachvolleybal in 1996 een Olympische Sport werd, krijgt het meer aandacht en aanzien. En de laatste tien jaar zien we beachvolleybal niet langer als amateursport.”

Wat zou volgens jou nog helpen om de sport te laten groeien?

“Een van mijn doelstellingen is om beachvolleybal in ons land het hele jaar door te kunnen aanbieden. Momenteel kun je het enkel tussen mei en augustus spelen. Op die manier kan de sport niet evolueren. We hebben in België twee indoorlocaties om beachvolleybal te spelen. Op termijn zou er in elke provincie minstens één moeten komen.”

Wat is het grootste verschil tussen zaalvolleybal en beachvolleybal?

“Ik vind beachvolleybal en zaalvolleybal twee compleet verschillende maar complementaire sporten. De basistechnieken zijn dan wel hetzelfde, maar het format verschilt sterk. Zo speel je beachvolleybal maar met twee en je reist van de ene (internationale) wedstrijd naar de andere. Zaalvolleybal speel je dan weer met een ploeg van twaalf en in een competitie in eigen land. Bij beachvolleybal staat er trouwens geen coach naast het veld, waardoor je er als team alleen voorstaat en zelf oplossingen moet vinden. Ook de sfeer errond is anders. Is het mooi weer is, dan is iedereen blij en dat zorgt voor een leuke vibe die je in zaal minder hebt.”

Hoe zie jij de link tussen beachvolleybal en Geberit?

“De link tussen beachvolleybal en reinigen met water is gemakkelijk te leggen. Tijdens een wedstrijd moeten we bijna iedere time-out het zand van ons lichaam spoelen. Doe je dat met een handdoek, dan schuurt het enorm. Daarnaast is persoonlijke hygiëne superbelangrijk voor topsporters. Je lichaam moet fit zijn om te kunnen presteren. Verzorg je jezelf en je lichaam niet, dan kun je ook nooit tot topprestaties komen.”

En hoe past Geberit als merk bij jou als persoon?

“Het eerste contact is er gekomen via volleybal, maar de match is door mijn achtergrond als industrieel ingenieur nog duidelijker geworden. Het concept van de Geberit AquaClean douche-wc en het ingenieuze spoelsysteem vond ik heel interessant. Ik heb er mij dan ook in verdiept en ik sprak met andere spelers over reinigen met water. Over zulke onderwerpen hebben wij als spelers onder elkaar totaal geen rem. En Ik moet zeggen, het heeft enkele interessante gesprekken opgeleverd. (lacht)

In het verlengde daarvan zou ik zeggen dat elke sport op hoog niveau in de eerste plaats een kwestie van techniek is. Deze tot het uiterste doorgedreven zorg voor techniciteit ontdekte ik ook bij Geberit. Veel van hun producten zijn verborgen achter de muur en bevatten ongelooflijke functionele talenten.

Ook, respect voor mens en milieu, bescheidenheid en dynamiek zijn waarden die beachvolleybal, Geberit én ikzelf gemeen hebben. Dat versterkte de samenwerking nog meer.”

Je probeert die waarden ook mee te geven aan schoolkinderen, hoe doe je dat precies?

“Bij het scholenproject geef ik niet enkel een les beachvolleybal. Ik probeer de kinderen het belang van bewegen mee te geven. Veel kinderen zijn door COVID-19 achter hun scherm gekluisterd geraakt en ik probeer ze terug naar buiten te trekken. Ik benadruk daarbij het belang van een gezonde geest in een gezond lichaam. Daar zal ik nu ook persoonlijke hygiëne en het verhaal van Geberit aan koppelen. Daarnaast wil ik de scholen ook in contact brengen met Geberit. Want de sanitaire voorzieningen zijn op veel scholen in schrijnende toestand.”

Is persoonlijke hygiëne ook een belangrijk punt in de opvoeding van je kinderen?

“Zeker! Naast zorg dragen voor zichzelf, proberen we ze ook respect voor materiaal en orde en netheid in het algemeen mee te geven. De oudste, Jade (6), hecht zelf al veel belang aan persoonlijke hygiëne. Zo staat ze 's ochtends een half uur in de badkamer en ook op de AquaClean toilet blijft ze gemakkelijk een half uur zitten. De jongste, Jaak (4) moeten we nog een beetje bijsturen. Als hij thuiskomt gooit hij zijn spullen zomaar in het rond.”

Wat mogen we je tot slot nog toewensen?

“Meer tijd met mijn kinderen. Ik ben jarenlang veel van huis geweest. Tussen 2015 en 2021 was ik als beachvolleyballer gemiddeld 143 dagen weg. Ik heb mijn kinderen afgelopen jaren dus weinig gezien. Tijd voor hen inplannen staat bovenaan mijn lijstje, al zal ik altijd een bezige bij blijven.”

GENIET ELKE DAG VAN EEN INTENS FRIS GEVOEL

Als we de trendwatchers mogen geloven dan zullen we steeds meer tijd doorbrengen in de badkamer. Van een puur functionele ruimte is de badkamer geëvolueerd naar een luxueuze plek om te relaxen. Een douche-wc mag in de badkamer van de toekomst dan ook niet ontbreken.

Omdat papier nooit het zuivere gevoel van water kan evenaren, voelt niemand zich helemaal schoon na een toiletbezoek. Dat heeft een grootschalig onderzoek aangetoond.

Het feit dat je na het gebruik van een Geberit AquaClean douche-wc wél een intens gevoel van frisheid ervaart is fantastisch!

Aanspreekvorm*
Voornaam*

Achternaam*

Straat en huisnummer*

Postcode*

Plaats*

E-mail*

Mobiel nummer

Uw bericht

Ik ga ermee akkoord dat Geberit nv mijn hierboven verstrekte gegevens buiten mijn contact om voor marktonderzoek, reclame en analyse verwerkt en mij via de volgende door mij verstrekte contactgegevens informeert over actuele aanbiedingen, diensten, nieuws, acties en tips op het gebied van sanitaire producten:

Ik kan deze toestemming te allen tijde - ook gedeeltelijk - tegenover Geberit nv met werking voor de toekomst herroepen, in het bijzonder via de in de juridische vermeldingen (impressum) vermelde contactgegevens.