Het design van de douche-wc

Bij Geberit worden duurzame productconcepten ontwikkeld

Christoph Behling voor Geberit AquaClean Mera

Iedereen heeft het tegenwoordig over design. Maar wat is het verschil tussen goed en echt perfect design? Goed is vaak alleen maar modieus en dus een korte levensduur beschoren. Voor Christoph Behling, ontwerper van luxehorloges, boten op zonne-energie en Geberit-producten, is “goed“ niet genoeg.

Een designproduct moet perfect zijn. Het moet duurzaam zijn en in de smaak vallen tijdens de hele levensduur. Zo gezegd, zo gedaan. Bij het ontwerp van alle Geberit-producten – van douche-wc's over bedieningsplaten tot oplossingen uit het productassortiment One – heeft Christoph Behling dit principe in de realiteit omgezet. Hierna vertelt hij uit het leven van een designer.

Christoph Behling vertelt over

Interview met Christoph Behling

Mijnheer Behling, wat houdt voor u het werk van een designer in?

Het is mijn taak om producten dusdanig vorm te geven dat ze een leven lang overtuigen. Daarbij is het belangrijk om een evenwicht te vinden tussen nieuw en vertrouwd. Wanneer ik hierin niet slaag, heb ik mijn werk niet goed gedaan en ben ik tekortgeschoten. Ik beschouw mezelf niet als een designer die compromisloos zijn visies realiseert, maar als een onderdeel van het volledige ontwikkelingsproces. Ik druk mijn stempel niet op de zaken, maar probeer uit te vissen wat in hun DNA zit. Daarom is een nauwe samenwerking met mijn klanten zo belangrijk.

Als chef-ontwerper van TAG Heuer ontwerpt u luxehorloges. Tot uw vaste klanten behoort echter ook al jarenlang de sanitairfabrikant Geberit. Hoe past dat bij elkaar?

Ik ontwerp hoogwaardige Zwitserse uurwerken voor TAG Heuer en hoogwaardige Zwitserse wc's voor Geberit. Het verband is de perfectie. Dat is een filosofie in Zwitserland. Een product met minderwaardige kwaliteit maken, komt bijna neer op landverraad.

Hoe ervaart u de samenwerking met Geberit?

Geberit is een van de grootste fabrikanten van sanitaire producten ter wereld. Maar ik heb deze firma ook altijd als uiterst bescheiden ervaren. Perfectie, duurzaamheid, compromisloze kwaliteit en innovatie hebben bij Geberit een grote prioriteit. Zo worden reserveonderdelen nog gedurende 10 of 20 jaar beschikbaar gehouden. Dat doet tegenwoordig bijna geen enkele onderneming. Deze firma is een partner met passie voor details. Een hartstocht waarmee ik me goed kan identificeren. Voor Geberit ontwerpen, betekent geen modieuze trends volgen. Vele producten zijn ecologisch echt fantastisch.

Ze kiezen zelf ook expliciet voor duurzame producten. Maar als designer dient men steeds nieuwe producten te ontwerpen. Hoe beïnvloedt dit uw ontwerpproces?

Als designer wil ik het beste uit een product halen om te voldoen aan de gevraagde kwaliteit en duurzaamheid. Design mag nooit modieus zijn. Design moet tijdloos zijn. Het probleem vandaag is dat de meeste producten worden weggegooid omdat ze na korte tijd optisch verouderd zijn. Maar het zou toch misdadig zijn om wc's te ontwerpen die na vijf jaar weer uit de mode zijn en uit de muur moeten worden losgerukt omdat men ze niet meer mooi vindt.

Een van de producten die u voor Geberit heeft ontworpen, is de douche-wc AquaClean Mera. Wat betekent dit product voor u?

Tien jaar geleden heb ik mijn woning in Londen gerenoveerd en wou ik een douche-wc laten installeren. Maar mijn vrouw was er absoluut tegen omdat ze douche-wc's te lelijk vond. Het probleem van de douche-wc was vroeger dat ze functioneel weliswaar uitstekend waren, maar er uitzagen als medische apparaten. Toen Geberit me vijf jaren geleden vroeg om niet gewoon een douche-wc te ontwerpen, maar “de beste wc ter wereld“, was ik zeer enthousiast.

U bent dus overtuigd van de voordelen van reiniging met water?

Reiniging met water is op alle gebieden gewoon beter. Reinigen met papier is een zeer dom idee. Na het mountainbiken reinig ik me toch ook niet met papier. Water is veel aangenamer, duurzamer en hygiënischer. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die gedurende enkele weken een douche-wc gebruikt, niet meer zonder kan. Omdat hij zich anders niet schoon voelt. 's Morgens verlaat men de woning toch ook niet zonder eerst gedoucht te hebben?

De douche-wc kent heel veel succes in Azië. Gelooft u dat de douche-wc ook op de Europese markt kan doorstoten?

Bijna alle tophotels in Londen die ik ken, hebben de laatste drie jaar douche-wc's in de hotelkamers geïnstalleerd. Hetzelfde gebeurt momenteel in heel Europa om reizigers uit Azië aan te trekken, die dezelfde hygiëne als thuis verwachten. Japanse luchtvaartmaatschappijen hebben ondertussen zelfs douche-wc's in hun vliegtuigen. In de meeste vijfsterrenhotels zal de douche-wc de komende vijf jaar tot de standaard behoren. Voor mij is de vraag dus niet “of“ 50% van alle gezinnen in Europa douche-wc's zullen hebben, maar wel “wanneer“. Volgens mij zal het minder dan 20 jaar duren tot dit percentage bereikt is.

Welke trends ziet u voor de vormgeving van de badkamer?

De badkamer is de ruimte in de woning die de komende jaren het meest zal veranderen. Vooral inzake technische innovaties heeft de badkamer heel wat in te halen. Voor bijvoorbeeld de keuken werden constant nieuwe producten ontwikkeld. Met een vaatwasser, microgolfoven en inductieplaat werden de werkprocessen en het dagelijks leven vereenvoudigd. Ik vind het verbazingwekkend dat er voor de badkamer tot nu toe zo weinig nieuwe patenten zijn. Ik ben ervan overtuigd dat producten zoals de douche-wc's van Geberit AquaClean een evolutie en nieuwe trends inluiden. Innovatieve functies – zoals de zitvlak-douche, de warmeluchtföhn, de geurextractie en de zittingverwarming – vergemakkelijken de dagelijkse hygiëne. Douche-wc's zijn in staat om een culturele ommekeer in de badkamer teweeg te brengen!

Levensbeschrijving Christoph Behling

Christoph Behling

Christoph Behling, geboren in Genève en opgegroeid in Duitsland, studeerde industrieel design bij Richard Sapper aan de kunstacademie in Stuttgart. In Stuttgart begon hij reeds met de ontwikkeling van boten op zonne-energie en verwierf hij al een zekere reputatie als vormgever van duurzame producten. In 2004 richtte hij de in Londen gevestigde Christoph Behling Design Studio en het SolarLab Research & Design op. In hetzelfde jaar begon hij als chef-ontwerper bij de Zwitserse uurwerkspecialist TAG Heuer.

Sinds 2006 ontwerpt hij ook producten voor Geberit. Vandaag behoort Behling tot de vooraanstaandste industriële ontwerpers in Europa. Zijn werk werd herhaaldelijk internationaal bekroond.